To top
23 Shk

Nga “vdekja e zezë” te smogu e “gripi spanjoll”, pesë shekujt e mbulimit të fytyrës me maskë!

shte simbol i grabitësve të bankave, yjeve të çuditshëm të Pop-it dhe turistëve të ndërgjegjshëm japonezë, mbajtja e maskave në fytyrë në publik është tani mjaft e zakonshme për t’u quajtur “normalja e re”.

Normale mund të jetë – por nuk është e re

Nga Vdekja e Zezë në smogun mbytës, ndotja e trafikut deri te kërcënimi i sulmeve të gazit, mbulesat e fytyrës janë veshur nga londinezët në 500 vitet e fundit, raporton bbc.

Megjithëse maskat më të hershme u përdorën për t’u maskuar, veshja e një maske mbrojtëse (dhe jo kostumesh) daton të paktën qysh nga shekulli i VI-të para Krishtit. Imazhe të njerëzve të veshur me rroba mbi gojë u gjetën në dyert e varreve persiane.

 

 

Sipas Marco Polo, shërbëtorët në Kinën e Shekullit të XIII-të mbuluan fytyrat e tyre me shalle të endura.

Ideja ishte që perandori nuk donte që fryma e tyre të ndikonte në erë dhe shije të ushqimit të tij.

Simpatike.

Smogu

Revolucioni Industrial i shekullit të XVIII-të ndihmoi në krijimin e smogut famëkeq të Londrës, i cili u përshkallëzua ndërsa gjithnjë e më shumë fabrika nxirrnin tym dhe familjet “konsumonin” tymin e qymyrit.

Shumë dimra panë “mjegulla” të mëdha me smog verdhë-gri që mbulonin kryeqytetin anglez.

Episodi më i keq ishte në vitin 1952, kur midis 5 dhe 9 dhjetorit, të paktën katër mijë njerëz vdiqën menjëherë pas kësaj dhe vlerësohet se tetë mijë të tjerë vdiqën në javët dhe muajt në vijim.

Por, çfarë është smogu?

Siç sugjeron emri, është kombinim i tymit dhe mjegullës. Ndodh kur moti i ftohtë bllokon ajrin e ndenjur nën një shtresë të ajrit të ngrohtë.

Temperaturat e ulëta gjithashtu çojnë njerëzit të djegin më shumë qymyr, duke krijuar tym.

Kur nuk ka erë të mjaftueshme për ta hedhur atë tym larg, ajo kombinohet me grimca të ndezura të blozës duke i dhënë smogut ngjyrën e saj të verdhë-zi – “supë bizele”.

Smogu mund të përkeqësojë problemet e frymëmarrjes dhe kardiovaskulare gjersa shkakton skuqje të syve, transmeton Telegrafi.

Edhe rreth 1000 njerëz vdiqën nga smogu në dhjetor të vitit 1957 dhe një episod tjetër në vitin 1962 rezultoi në 750 vdekje.

Smogu ishte aq i trashë sa trenat nuk mund të lëviznin, madje kishte raporte për bagëti që mbyteshin për vdekje ndërsa qëndronin në fusha.

Aktet e Ajrit të Pastër të vitit 1956 dhe 1968 ndaluan lirimin e tymit të errët nga një oxhak, caktimin e kufijve për emetimet e zhavorrit dhe pluhurit nga furrat dhe siguruan një kornizë për kontrollin e lartësisë dhe pozicionit të oxhaqeve.

Ndotja e ajrit, megjithëse nuk është më në nivelet e kënaqshme, mbetet një problem.

Murtaja

Ishte “Vdekja e Zezë” – një plagë që përfshiu për herë të parë Evropën në shekullin XIV, duke vrarë të paktën 25 milionë njerëz midis 1347 dhe 1351 – që parapriu ardhjen e maskës mjekësore.

Teoricienët besuan se sëmundja u përhap përmes ajrit të helmuar ose “miazmës”, duke krijuar një çekuilibër në lëngjet trupore të një personi.

Ata u përpoqën të ndalonin këtë ajër të ndyrë nga arritja e tyre duke mbuluar fytyrat e tyre ose duke kapur hundët me erë të ëmbël.

Djaloshi poster për murtajën, ai kryq i mbrapshtë i veshur me maskë zogu midis Hijes së Vdekjes dhe një korbi steampunk, nuk u shfaq deri në minutat e fundit të shpërthimit përfundimtar, në mes të shekullit të XVII-të.

Parfumet dhe erëzat ishin akoma të përfshira – “sqepi” filloi si një vend për të mbushur barëra dhe aromatikë në mënyrë që t’i kundërvihej të ashtuquajturës miazma.

Rrobat e rënda prej lëkure, mbulesat e syve prej qelqi të trashë, dorezat dhe kapelet ishin të gjitha pjesë e veshjeve mbrojtëse të veshura nga mjekët që trajtojnë pacientët gjatë Murtajës së Madhe të vitit 1665.

Trafiku

Kur të shkojmë në Londrën Viktoriane, zonjat e edukuara mirë – ekspertë në mbulimin e mishit të tyre dhe gjithnjë të prirur për të përqafuar gjithçka që mund të jetë një zbukurim i ndërlikuar që vinte në të zezë – filluan të lidhnin vello në kapelet e tyre.

Megjithëse përdorej gjatë zisë, roli i velit nuk ishte ekskluzivisht për funerale. Ndihmoi gjithashtu për të mbrojtur fytyrën e një gruaje nga dielli, shiu dhe ndotësit, si dhe papastërtitë e ajrit dhe pluhurit.

Sipas Transportit për Londrën dhe Kings College London, shkaku më i madh i ndotjes së ajrit tani është trafiku, transmeton Telegrafi.

Emetimet e shkarkimit, duke përfshirë oksidet e azotit dhe grimcat e imëta të gomës dhe metalit, derdhen në ajër.

Mbulesat e buta, siç përdoren nga zonjat shoferë në fillim të shekullit XX-të, nuk e presin më mustardën.

Pamja e çiklistëve që mbanin maska kundër ndotjes ishte e zakonshme shumë kohë para se coronavirusi të zhytej të gjithë në pishinën që mbulonte fytyrën. Shoferët me maska që nuk do të dukeshin jo në vendin e një klubi fetish, aq më pak.

Gazi

Kërcënimi i një lufte të dytë botërore, 20 vjet pasi Lufta e Madhe kishte parë përdorimin e gazit të klorit dhe sinapit, shkaktoi qeverinë për të lëshuar maska gazi për njerëzit e zakonshëm, si dhe ata në ushtri.

Deri në vitin 1938, 35 milionë respiratorë të përgjithshëm civilë ishin shpërndarë dhe ishin një pamje e njohur në shumicën e fushave të jetës – duke përfshirë zbukurimin e vajzave që kërcenin në Murray’s Cabaret Club në Beak Street, Soho; dhe çiklistët e policisë që i vishnin ato si pjesë e pajisjeve të tyre personale mbrojtëse.

Edhe kafshët kishin maskat e tyre – devetë në kopshtin zoologjik Chessington u matën për pajisje të porositura në Departamentin e Masave Paraprake të Bastisjes Ajrore në Surbiton, ndërsa kuajve iu dha më shumë një lloj qese hunde “një për të gjitha” për të mbuluar fytyrën.

Gripi spanjoll

Një shpërthim i gripit në fund të Luftës së Parë Botërore u bë një pandemi globale shkatërruese. Me nofkën “gripi spanjoll” sepse rastet e para u raportuan nga Spanja, rreth 50 milionë njerëz vdiqën.

Mendohet se përhapja e virusit u përshkallëzua nga ushtarët që ktheheshin nga llogoret në Francën veriore.

Trupat e vendosura afër në karrocat e trenave dhe kamionët siguruan që infeksioni shumë ngjitës të kalonte nga njeriu në njeri, transmeton Telegrafi.

Pastaj u përhap nga stacionet hekurudhore në qendër të qyteteve, pastaj në periferi dhe jashtë në fshat.

Kompanitë, përfshirë London General Omnibus Co, u përpoqën të pengojnë përhapjen e infeksionit duke spërkatur tretësirë anti-grip mbi trena dhe autobusë dhe duke i vendosur punonjësit e saj të veshin mbulesa fytyre.

Nursing Times në 1918 përfshiu këshilla për të përmbajtur sëmundjen, me një përshkrim të mënyrës se si motrat në St Marylebone Infirmary në North Kensington ngritën ndarje të dezinfektuara midis secilit shtrat dhe “çdo infermiere, doktori, shërbyese reparti ose gruaje karro” që hyri në blloku i epidemisë duhej të vishte një maskë dhe në përgjithësi.

Njerëzve të zakonshëm iu kërkua të “vishnin një maskë dhe të shpëtonin jetën tënde” – shumë prej tyre e bënë vetë nga garza, ose shtuan pika të dezinfektuesit nën hundë.

Një lloj tjetër maskash është shfaqur në kohët e fundit – ajo që kujdeset për nevojën për të mbrojtur fytyrën e dikujt nga vështrimi korrigjues i tifozëve të pasionuar (dhe me sa duket, armiqve).

Këto janë perfekte për të famshmit që duan të tërheqin vëmendjen ndaj vetes duke mbajtur mohimin e besueshëm të “Nuk dua të më njohin, kjo është arsyeja pse unë kam veshur një maskë të dukshme”.

Ende nuk është vërtetuar se si ata po përballen me njerëz normal, jo të famshëm që mbulojnë fytyrat e tyre normale, jo të famshme, tani që fshehja e fytyrës nuk arrin të fitojë as shikimet më të shkurtra kurioze.